Společné akce Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě o. s

Výprava podél lokálky z Moravských Budějovic do Jemnice (13. duben 2011)

Krátký článek o výpravě, doplněn o krátkou historii, technické parametry a situační výkresy z roku 1938 tratě a současné fotografie.

V sobotu 9. dubna 2011 jsme já, Vláďa Jodas, Jura Kacetl a Martin Svoboda uskutečnili výlet podél lokálky z Moravskských Budějovic do Jemnice. Do Moravských Budějovic jsme přijeli v 7:47 vlekem ze Znojma a dál už šli podél ocelových rovnoběžek. Pochopitelně trochu idealizovaných, jelikož byly rovnoběžné pouze ...

Železniční tratě

Zastávka Citonice (19. únor 2009)

Krátký článek o historii jedné zastávky na trati Znojmo - Okříšky, která je historicky součástí Rakouské severozápadní dráhy, doplněn o dobové výkresy a současné fotografie.

V místě, kde se trať stáčí vpravo malým, avšak táhlým obloukem, aby se ponořila do hlubokého zářezu a konečně se jí podařilo opustit údolí Gránického potoka, nachází se malá zastávka. Cihlová budova čekárny je v téměř rozpadlém stavu, přesto z ní lze vyčíst citlivou a pěknou architekturu, kterou jistě  zapadala mezi ostatní budovy bývalé ...

Železniční tratě

Trať Wien - Laa an der Thaya - Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou - Střelice - Brno StEG (1)

Trať Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou (24. prosinec 2008)

O historii, současnosti a nejasné budoucnosti železniční tratě z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína, která je historicky součástí tratě (Wien) - Laa an der Thaya - Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou - Střelice - (Brno) (dřívější StEG - Společnost státních drah).

Jedna z nejkrásnějších výpravních budov v české železniční síti se docela jistě nachází na zapomenuté trati Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín v koncové staničce Hevlín. Záměrně nepíši na lokálce, byť se zde podle předpisu pro zjednodušenou dopravu D3 jezdí. Několik indicií v podobě větší šířky ...

Architektura železničních budov

Výpravní budovy TEŽ (27. září 2008)

Naskenované články "Moje úlovky z Vysokých Tater 1 - 3" od Edmunda Kvapila z Železničářů ročníků 27 a 28 (z let 1977 a 1978) s velice pěknými pohledovými výkresy výpravní budovy stanice Tatranská Polianka a budov zastávek Nový Smokovec, Sibir, Tatranské Zruby a Nová Polianka. Doplněno o krátký článek o samotné trati, soudobé fotografie těchto budov a odkazy na literaturu a internetové stránky.

Pod názvem jakékoliv železniční stanice, staničky nebo zastávky se nám téměř vždy vybaví nejprve vzhled jejich ...

Železniční tratě

Ozubnicová železnice Štrba - Štrbské Pleso (6. září 2008)

Krátký článek o historii a základních technických parametrech tratě, mapa železnic ve Vysokých Tatrách, fotogalerie a odkazy na literaturu a internetové stránky.

Součástí rozmanitého dopravního systému ve Vysokých Tatrách je i úzkorozchodná elektrická ozubnicová železnice. Trať o rozchodu 1000 mm a délky 4,78 k m vychází ze žst. Štrba, kde sdílí společnou odbavovací budovu s bývalou Košicko-bohumínskou železnicí, a končí v žst. Štrbské Pleso, která je současně ...

a